

2025年11月21日より、新宿・歌舞伎町のアートスペース「デカメロン」にて、三好彼流(みよし・かる)による個展〈Giant Kickoff〉を開催いたします。
三好は「身体の拡張」や、「身体を他者と共有すること」といった概念に向き合い、その思考をパフォーマンスやソフトスカルプチャーとして物理空間に具現化するプロセスを通じて、表現活動を展開してきました。
リアルタイムのパフォーマンスを主軸として発表してきた三好にとって、展覧会形式での個展は本展が初の試みとなります。
本展では2022年より、三好が構想してきた作品シリーズの中から、現時点での到達点とも言える《大蹴球》と、その制作過程で視覚情報として現れた多様な形態の作品群が展示されます。
《大蹴球》は三好彼流による全長25mの巨大なサッカープレイヤーが試合を繰り広げるパフォーマンス作品です。巨大な人型のインフレータブル彫刻の内部に5人のパフォーマーが入り、各自が胴体や四肢の機能を担いながら連動して動いていきます。そしてパフォーマーが入った2.8mの球体を蹴り、ゴールにシュートすることを目標として、攻防を繰り広げます。
初見ではそのビジュアルインパクトとユーモアに目を奪われますが、観戦を続けるうちに、シンプルながら精巧なパフォーマンスから多様な視点が立ち上がってきます。時空スケールの大きなズレにより、見慣れたはずのサッカーが大自然の現象のように変容していく静謐さ、脳からの電気信号や筋肉のつながりが個々の身体や意思を超えて拡張されていく様子が感じられます。そして個人間のネットワークの中で主体が流動し変化していく過程を可視化し、物理世界の普遍性と人間の生々しさを鋭く照らし出します。
《大蹴球》の試合は、本展会場であるデカメロンから程近い歌舞伎町シネシティ広場でも2025年11月に行われ、その記録映像もあわせて展示されます。本展を起点に日常へと広がる、ままならない関係性の妙をご体感ください。
(文・磯村暖)
《大蹴球》に関して、作者の言葉:
⾃分の服の中に他者の⾝体を取り込むことで、どこまでが⾃らの⾝体なのかを曖昧にさせる。作品を通して、⾝体そのものの仕組みに懐疑的に向き合い、個の⾝体的な境界線を問い直してきた。今回はこれまでの制作を引き継ぎつつ、より⼀層 “演技”を排除した状態で⾝体と向き合わざるを得ない状況を⽣み出す。⾃分は動いているのか動かされているのか。今、何のために歩いているのかという問いに、ボールに閉じ込められた主体と、協⼒し合わなければ動くことができない巨⼈を⽤いて思考する。巨⼤な⼿や⾜、ボールの中に⼊る⼈は⾃らの視覚、聴覚、触覚などの感覚を⽤いて⾝体を動かし、機械的ではない五感を⽤いたコミュニケーションがそこには創出される。
三好彼流(みよし・かる)
アーティスト。2001年生まれ。東京を拠点にパフォーマンス、絵画、映像、インスタレーションなどを用いて制作。服が身体に与える影響に興味があり一部を巨大化させた服を用い、そこに他者の体を取り込んでパフォーマンスを行う。
主な展示に「Polyparallax, BENTEN 2025 (2025/ 王城ビル, 東京都)、「科学と芸術の丘」(2025/ 松戸中央公園, 千葉県)、「大蹴球」(2025/ グリーンヒルズ緑山フットサルパーク, 東京都)、「場の脂肪」(2024/Token Art Center, 東京都)、「地下に繋がってるんや」(2024/ same galery, 東京都)。
主な参加した舞台に「Stillive 2024:Kinetic Net」(2024/ CCO, 大阪府)、山内翔太「汗と油のチーズのように酸っぱいジュース」(2023/ KYOTO EXPERIMENT, 京都府)、川口隆夫「バラ色ダンス純粋性愛批判」(2023/ 両国シアターX, 東京都 /ロームシアター京都, 京都府/ 那覇文化芸術劇場なはーと, 沖縄県)、「デッカイダンス」(2022/RforD,MATTER, 東京都)。
(November 21 – December 21, 2025)
Miyoshi’s practice has long been rooted in exploring concepts such as the “extension of the body” and the “sharing of one’s body with others,” materializing these ideas into physical space through performance and soft-sculpture processes. Although Miyoshi has primarily presented works in real-time performance settings, this exhibition marks his first solo show in a gallery format.
“Giant Kickoff” brings together Dai-Shūkyū (Gigantic Soccer) — a major work that represents the current culmination of a series Miyoshi has been developing since 2022 — alongside a constellation of sculptural and visual forms that emerged throughout its creation.
Gigantic Soccer is a performance in which a colossal 25-meter inflatable soccer player, designed by Miyoshi, competes in a match. Five performers enter the interior of this giant humanoid inflatable, each operating a specific bodily function — the torso or individual limbs — and move collectively in synchrony. Together, they kick a 2.8-meter ball, attempting to shoot it into the goal while engaging in dynamic offense and defense with aesthetics of slowness.
At first glance, viewers are struck by the overwhelming visual impact and humor of the work. Yet as the match unfolds, its deceptively simple but highly precise choreography reveals multiple layers of perspective. Through a drastic shift in spatial and temporal scale, the familiar game of soccer begins to resemble a phenomenon of the natural world. The flow of electrical signals from the brain and the connective movement of muscles seem to extend beyond each performer’s individual body or will, expanding into a shared organism. In visualizing how agency shifts and transforms within a network of individuals, the work sharply illuminates both the universal physicality of the world and the raw immediacy of human presence.
A match of Gigantic Soccer was also held in November 2025 at Kabukicho Cinecity Square, located near the exhibition venue Decameron. Archival video documentation of the match will be shown as part of the exhibition. We invite you to experience the subtle yet compelling dynamics of unruly relationships that extend from this exhibition into everyday life.
(Text by Dan Isomura)
“By incorporating another person’s body into the space inside my own clothing, I blur the boundary of where my body ends. Through my work, I have questioned the structure of the body itself and continually challenged the bodily borders that define the individual. In this project, while extending the concerns of my previous practice, I aim to create a situation in which one must confront the body in a state stripped as much as possible of “performance.” Am I moving, or being moved? For what purpose am I walking at this very moment? These questions are explored through the figure of a giant that cannot move without cooperation, and the subject trapped inside the ball. The performers inside the giant’s oversized hands, feet, or the ball use their own senses—sight, hearing, touch—to operate their bodies, generating a form of communication grounded not in mechanical systems but in the human five senses.”
Karu Miyoshi (b. 2001) is an artist based in Tokyo whose practice spans performance, painting, video, and installation. With a particular interest in how clothing influences the body, he creates performative works using garments with enlarged components, incorporating other people’s bodies into these expanded forms. Major exhibitions include Polyparallax, BENTEN 2025 (2025, Ohjō Building, Tokyo); Matsudo International Science Art Festival (2025, Matsudo Central Park, Chiba); Dai-Shūkyū (2025, Green Hills Midoriyama Futsal Park, Tokyo); The Fat of The Place (2024, Token Art Center, Tokyo); and This Place Is Connected to The Basement (2024, same gallery, Tokyo). His stage appearances include Stillive 2024: Kinetic Net (2024, CCO, Osaka); Shota Yamauchi’s oily Sour-cheesy Juice (2023, KYOTO EXPERIMENT, Kyoto); Takao Kawaguchi’s A LA MAISON DE M. CIVEÇAWA: A Critique of Pure Erotic Love (2023, Theater X, Tokyo / ROHM Theatre Kyoto, Kyoto / Naha Cultural Arts Theater NAHArt, Okinawa); and Dekkai Dance (2022, RforD, MATTER, Tokyo).
会期
2025年11月21日(金)–12月21日(日)
開館情報
20:00~27:00
休廊日
月曜日
電話番号
03-6265-9013
住所
東京都新宿区歌舞伎町 1-12-4
電話番号
03-6265-9013